Na ilustracji widoczna jest fabrycznie nowa, nieużytkowana jeszcze świeca zapłonowa. Ciężkie warunki panujące w silniku - ciśnienia liczące ponad sto atmosfer, temperatury ponad 800 stopni, oddziaływanie produktów spalania - to wszystko doprowadza do zużycia świec.
Przykłady zużycia świec wraz z podaniem przyczyn i środków zaradczych prezentowane są poniżej.

Świeca prawidłowa
Stopa izolatora ma barwę od szarobiałej do szarożółtej i płowej. Silnik pracuje bez zastrzeżeń. Wartość cieplna świecy dobrana prawidłowo. Skład mieszanki paliwowo-powietrznej i ustawienie zapłonu prawidłowe. Nie obserwuje się nieregularności zapłonu, układ rozruchu zimnego silnika sprawny. Nie obserwuje się nalotu z produktów spalania, dodatków paliwowych zawierających ołów ani składników stopowych zawartych w oleju silnikowym. Nie dochodzi do przeciążen termicznych.

Świeca pokryta nalotem sadzy
Stopa izolatora, elektrody i obudowa świecy pokryte matowym nalotem przypominającym aksamit.
Przyczyny: Niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej (gaźnik, układ wtryskowy): zbyt bogata mieszanka, filtr powietrza silnie zanieczyszczony, niesprawne urządzenie rozruchowe lub zbyt mocno wyciągnieta dźwignia ssania, jazda na krótkich odcinkach, zbyt niska temperatura świecy, zbyt niska wartość cieplna swiecy.
Skutki: Nieregularny zapłon, problemy z uruchomieniem zimnego silnika.
Środek zaradczy: Ustawienie prawidłowego składu mieszanki i wyregulowanie urządzenia rozruchowego, sprawdzenie filtra powietrza.

Świeca pokryta olejem
Stopa izolatora, elektrody i metalowa obudowa świecy pokryte tłustym nalotem sadzy lub nagarem olejowym.
Przyczyny: Za dużo oleju w komorze spalania. Zbyt wysoki poziom oleju, silne zużycie pierścieni tłokowych, cylindrów i prowadnic zaworów. W przypadku silników dwusuwowych: zbyt wysoka zawartość oleju w mieszance.
Skutki: Nieregularny zapłon, problemy z uruchomieniem silnika.
Środek zaradczy: Remont silnika, ustawienie prawidłowego składu mieszanki, wymiana świec zapłonowych na nowe.

Silne zużycie elektrody środkowej
Przyczyny: Niedotrzymanie terminów wymiany świec.
Skutki: Nieregularny zapłon odczuwalny zwłaszcza podczas przyspieszania (z powodu dużej odległosci pomiędzy elektrodami napięcie zapłonu nie wystarcza do przeskoku iskry). Problemy z rozruchem.
Środek zaradczy: Wymiana świec zapłonowych na nowe.

Świeca silnie zaołowiona
Stopa izolatora jest pokryta grubą warstwą brązowożółtego szkliwa, które może przebarwiać się także na zielono.
Przyczyny: Dodatki paliwowe zawierające ołów. Szkliwo powstaje przy dużym obciążeniu silnika, po dłuzszym okresie obciążenia częściowego.
Skutki: Przy większym obciążeniu szkliwo przewodzi prąd i powoduje nieregularny zapłon.
Środek zaradczy: Wymiana świec zapłonowych na nowe, czyszczenie świec jest bezcelowe.

Świeca pokryta popiołem
Stopa izolatora, przestrzeń pomiędzy stopą izolatora a obudową świecy (szczelina pierścieniowa) oraz elektroda masowa są pokryte grubym osadem popiołu pochodzącego ze spalania dodatków olejowych i paliwowych. Osad może miec konsystencję luźną lub podobną do zużlu.
Przyczyny: Składniki stopowe zawarte w oleju silnikowym mogą powodować osadzanie się popiołu w komorze spalania i na świecy zapłonowej.
Skutki: Samozapłon połączony z utratą mocy oraz uszkodzenia silnika.
Środek zaradczy: Doprowadzenie silnika do prawidłowego stanu. Montaż nowych świec zapłonowych, ew. zastosowanie innego oleju silnikowego.

Nadtopiona elektroda środkowa
Elektroda środkowa nadtopiona, koncówka stopy izolatora ma konsystencję gąbczastą i rozmiękczoną.
Przyczyny: Przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, spowodowanego np. niewłaśsciwym ustawieniem kąta zapłonu, obecnością produktów spalania w komorze spalania, uszkodzonymi zaworami, wadliwym rozdzielaczem zapłonu, niedostateczną jakością paliwa lub zbyt niską wartością cieplną świecy.
Skutki: Nieregularny zapłon, spadek mocy (uszkodzenie silnika).
Środek zaradczy: Sprawdzenie silnika, zapłonu i składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Montaż świec zapłonowych o odpowiedniej wartości cieplnej.

Stopiona elektroda środkowa
Elektroda środkowa stopiona, elektroda masowa również poważnie zdeformowana.
Przyczyny: Przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, spowodowanego np. niewłasciwym ustawieniem kąta zapłonu, obecnością produktów spalania w komorze spalania, uszkodzonymi zaworami, wadliwym rozdzielaczem zapłonu oraz niedostateczną jakością paliwa.
Skutki: Nieregularny zapłon, spadek mocy, ew. uszkodzenie silnika. Możliwe pękniecie stopy izolatora w wyniku przegrzania elektrody środkowej.
Środek zaradczy: Sprawdzenie silnika, zapłonu i składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Wymiana świec zapłonowych na nowe.

Stopione elektrody
Elektrody stopione i połączone ze sobą strukturą przypominającą kalafior. Możliwy także osad pochodzący z obcych materiałów.
Przyczyny: Przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, spowodowanego np. niewłaściwym ustawieniem kąta zapłonu, obecnością produktów spalania w komorze spalania, uszkodzonymi zaworami, wadliwym rozdzielaczem zapłonu oraz niedostateczną jakością paliwa.
Skutki: Przed awarią (uszkodzeniem) silnika obserwowany jest spadek mocy.
Środek zaradczy: Sprawdzenie silnika, zapłonu i składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Wymiana swiec zapłonowych na nowe.

Ferrocen
Stopa izolatora, elektrody, a częściowo także obudowa swiecy pokryte pomarańczowoczerwonym, trwałym nalotem.
Przyczyny: Dodatki paliwowe zawierające żelazo. Nalot powstaje w normalnym użytkowaniu, po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
Skutki: Nalot zawierajacy żelazo ma właściwości przewodzące prąd i powoduje nieregularny zapłon.
Środek zaradczy: Wymiana świec zapłonowych na nowe, czyszczenie świec jest bezcelowe.

Silne zużycie elektrody masowej
Przyczyny: Agresywne dodatki w paliwie i oleju silnikowym. Niekorzystne zawirowania w komorze spalania, w tym także spowodowane odkładaniem sie nagaru, stukanie w silniku. Brak przeciążenia termicznego.
Skutki: Nieregularny zapłon odczuwalny zwłaszcza podczas przyspieszania (z powodu duzej odległości pomiędzy elektrodami napięcie zapłonu nie wystarcza do przeskoku iskry). Problemy z rozruchem.
Środek zaradczy: Wymiana świec zapłonowych na nowe.

Pękniecie stopy izolatora
Przyczyny: Uszkodzenie mechaniczne spowodowane niefachową obsługą świec. W ekstremalnych przypadkach do pękniecia stopy izolatora może dojść wskutek odkładania się nagaru pomiędzy elektrodą srodkową a stopą izolatora, a także wskutek korozji elektrody środkowej – zwłaszcza przy zbyt długiej eksploatacji sświec.
Skutki: Nieregularny zapłon, iskra przeskakuje w miejscach, do których słabo dociera mieszanka paliwowo-powietrzna.
Środek zaradczy: Wymiana świec zapłonowych na nowe.
Źródło: http://pl.bosch-automotive.com/pl/parts/parts_and_accessories/service_parts_1/spark_plugs_1/zuzycie/zuzycie_1