
Aby świeca zapłonowa mogła bez zarzutu spełniać swoje funkcje, nieodzowny jest prawidłowy montaż.
Procedura:
1. Wybierz świecę zapłonową z odstępem pomiędzy elektrodami wynoszącym 0,7 mm (standardowy przypadek) lub odpowiednio wyreguluj odstęp.
2. Oczyść głowicę cylindra, zanim wymontujesz zużytą świecę.
3. Wykręć zużytą świecę.
4. Wkręć nową świecę – najpierw ręcznie, a następnie kluczem dynamometrycznym, wybierając właściwy moment dokręcający.
5. Sprawdź wtyk świecy. W przypadku wadliwego wtyku wymień go na nowy.
6. Nanieś pastę izolacyjną bezpośrednio na wtyk.
7. Zamontuj wtyk.
Montaż świec zapłonowych z użyciem i bez użycia klucza dynamometrycznego:
Moment dokręcający (N • m): 10 N • m ≈ 1 kpm w przypadku suchego, nienasmarowanego gwintu i nowych pierścieni uszczelniających. W przypadku gwintu smarowanego należy zmniejszyć moment dokręcający o 1/3.
(Wyjątek: świece zapłonowe z precyzyjnie ustawioną elektrodą masową)
Informacja o montażu świec zapłonowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Proszę przestrzegać zaleceń podanych na opakowaniu.
Jeśli nie posiadasz klucza dynamometrycznego, postępuj zgodnie ze wskazówkami poniżej:
Wkręć świecę ręcznie w głowicę cylindra. Świece zapłonowe z płaskim uszczelnieniem i nową uszczelką należy dokręcić kluczem do świec o 90°. Świece zapłonowe ze stożkowym uszczelnieniem oraz świece z używaną uszczelką płaską są dokręcane o ok. 15°.
Co zdradza wygląd świec zapłonowych?
Jak wyglądają elektrody i izolatory oraz co oznacza ich wygląd? Wygląd świecy zapłonowej mówi bardzo wiele o jej zachowaniu w trakcie pracy, ale także o składzie mieszanki paliwowo-powietrznej i procesie spalania w silniku.
Aby postawić trafną diagnozę silnika, trzeba wiedzieć, co oznaczają różne cechy wyglądu świecy zapłonowej. Prawidłowe wnioski można wyciągnąć po przejechaniu odcinka o długości ok. 10 km. Podczas jazdy silnik powinien pracować z różną prędkością obrotową w średnim zakresie obciążenia. Nie wolno także pozostawiać silnika na dłużej na biegu jałowym przed wyłączeniem go.