Funkcja
Realizacja zapłonu: ważne zadanie

Zadaniem świecy zapłonowej jest zapewnienie kontrolowanego spalania paliwa w silniku. Wysokie napięcie, podane na świecę z cewki zapłonowej, powoduje przeskok iskry pomiędzy elektrodami świecy. Iskra wywołuje zapłon sprężonej mieszanki paliwowo-powietrznej.
Szczególnie ważne jest, by zapłon następował w odpowiednim punkcie pracy silnika, stąd chwilą zapłonu steruje elektroniczny sterownik silnika.
Na co ma wpływ świeca zapłonowa?
Świeca zapłonowa zalicza się do najważniejszych elementów pojazdu z silnikiem benzynowym. Jakość świec decyduje o:
- osiągach silnika
- niezawodności silnika
- czystości spalin
Sposoby zasilania świec
Świeca zapłonowa jest zasilana z cewki zapłonowej, przy czym występują następujące warianty:
- z cewki indywidualnej (nowoczesne rozwiązania)
- z cewki podwójnej
- z cewki poprzez rozdzielacz zapłonu
W cewce, zasilanej napięciem z akumulatora (12 V), generowane jest wysokie napięcie (do 30 000 V).
Gdzie stosuje się specjalne wersje świec?

Świeca platynowo-irydowa
Szczególnie istotna jest budowa świec w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim oraz w samochodach z instalacjami gazowymi LPG.
W silnikach z wtryskiem bezpośrednim świeca zapłonowa musi być precyzyjnie zamontowana, tak aby mieszanka paliwowo-powietrzna powstająca w wyniku wtrysku paliwa do cylindra zetknęła się z iskrą wytworzoną przez świecę.
W silnikach zasilanych gazem płynnym LPG (propan-butan) wymagane jest wyższe napięcie pracy świec, ze względu na wyższą temperaturę zapłonu LPG. Bosch proponuje tutaj specjalną llinię świec zapłonowych platynowo-irydowych.
Budowa

Przekrój świecy zapłonowej
1) Żebrowany profil na końcówce izolatora
Działa niczym pięciokrotna bariera przeciwko przeskokom powierzchniowym iskry.
2) Izolator
Jest wykonany głównie z tlenku aluminium. Jego zadaniem jest odizolowanie złącza świecy i elektrody środkowej od obudowy.
3) Złącze świecy
W świecach zapłonowych Bosch złącze jest wykonane ze stali.
4) Pierścień uszczelniający wewnętrzny
Służy do umocowania i uszczelnienia izolatora.
5) Obudowa
Obudowa jest wykonana ze stali, a jej powierzchnia została specjalnie zabezpieczona przed korozją. Obudowa służy do mocowania świecy zapłonowej w głowicy cylindra.
6) Stop szklany
Przewodzący prąd i temperaturę stop szklany używany jest do połączenia złącza z elektroda środkową.
7) Pierścień uszczelniający zewnętrzny
Mocuje i uszczelnia izolator.
8) Elektroda środkowa
Elektroda środkowa pokryta jest stopem niklowo-chromowym, a jej rdzeń jest miedziany. Elektrodę tę czasem nazywa się rdzeniem świecy.
9) Elektroda masowa
Pozycja, liczba oraz geometria elektrod mają wpływ na działanie świecy i jej żywotność.
Wartości cieplne
Wartość cieplna opisuje najwyższą możliwą temperaturę roboczą świecy zapłonowej. Wynika ona ze zdolności świecy zapłonowej do nagrzewania się i odprowadzania ciepła.
Dlaczego wartość cieplna świecy jest tak ważnym parametrem?
Z jednej strony świeca musi osiągać określoną temperaturę minimalną, co zapobiega jej okopceniu i występującemu przy tym zanikaniu iskry. Z drugiej strony nie wolno przekroczyć określonej maksymalnej temperatury, aby zapobiegać samozapłonowi. Dlatego wartość cieplna musi być dobrana do charakterystyki pracy silnika, a określa ją liczba, która jest zawarta w oznaczeniu typu świec zapłonowych Bosch.
Czym się różni "ciepła" świeca od "zimnej"?
Niskie wartości cieplne oznaczają „zimne” świece, czyli świece o niskim przewodzeniu ciepła w gorących silnikach (np. Ferrari).
Wysokie wartości cieplne oznaczają „gorące” świece, czyli świece o wysokim przewodzeniu ciepła w zimnych silnikach (np. VW Beetle).
Charakterystyki temperaturowe świec zapłonowych z różnymi wartościami cieplnymi

Oznaczenia świec
Objaśnienie kodu typu świec
Kod identyfikuje typ świecy zapłonowej. Zawiera on wszystkie najważniejsze właściwości świecy zapłonowej. Na opakowaniu podawany jest dodatkowo odstęp pomiędzy elektrodami.
Rozwój konstrukcji
Najlepsze wyposażenie fabryczne: świece Bosch

Bosch kładzie duży nacisk na badania i rozwój, dzięki czemu wciąż wprowadza do produkcji seryjnej nowe modele świec zapłonowych. Rozwój konstrukcji pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, emisji zanieczyszczeń oraz na oszczędność miejsca. Najwięksi producenci samochodów wykorzystują na wyposażeniu fabrycznym właśnie świece Bosch, co jest dowodem ich pierwszorzędnej jakości.
Oto, czym Bosch kieruje się w rozwoju świec zapłonowych:
- Najwyższa precyzja jako podstawa produkcji: bardzo wąskie zakresy tolerancji oraz innowacyjne rozwiązania w zakresie geometrii, materiałów i metod produkcji
- Nowe materiały: wysokiej jakości stopy z platyny, irydu oraz rodu zapobiegają przedwczesnemu zużyciu świec zapłonowych
- Długie iskry gwarantują niezawodność spalania
- Precyzyjnie zamocowana elektroda masowa gwarantuje niezawodny zapłon w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa
- Małe wymiary montażowe: więcej możliwości dla konstruktorów silników
- Symulacja komputerowa: wyjątkowa w skali światowej symulacja idealnej świecy zapłonowej do silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim
- Zastąpienie drogiej platyny: Bosch bada możliwości wprowadzenia wyjątkowo wytrzymałych materiałów do produkcji elektrod i styków, aby świece były coraz tańsze i trwalsze
Źródło: http://pl.bosch-automotive.com/pl/parts/parts_and_accessories/service_parts_1/spark_plugs_1/general_information/general_information_1