Ciekawostki
Czemu służy ESP?
ESP jest najważniejszym systemem bezpieczeństwa w pojeździe zaraz po pasach bezpieczeństwa i może zapobiec nawet 80% wypadków spowodowanych poślizgiem.
Czy system ESP jest popularnie stosowany?
Do 2011 roku Bosch wyprodukował 75 mln systemów ESP. A obecnie ok. 72% samochodów posiada ten system.
Czy system ESP jest obowiązkowy w nowych pojazdach?
Od listopada 2014 roku wszystkie nowe samochody będą posiadały system ESP montowany seryjnie w czasie produkcji.
Kiedy ESP pomaga kierowcy?
Posiadanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w samochodzie takich jak ABS czy ESP znacząco poprawia Twoje bezpieczeństwo w razie nagłego hamowania lub nieprzewidzianych sytuacji na drodze.
Ile waży agregat ABS?
Pierwsza generacja agregatu hydraulicznego ważyła 4,3 kg podczas gdy obecna 9 generacja waży tylko około 1 kg.
Czym wyróżniają się systemy Bosch?
Bosch to jedyna marka, która oferuje koncepcję FBS (Full Brake System). Oznacza to, że posiada w swojej ofercie pełna gamę komponentów układów hamulcowych. Począwszy od mechanizmów uruchamiających poprzez elementy cierne i hydrauliczne a kończąc na elektronicznych układach bezpieczeństwa.
Czy Bosch ma własną odlewnię?
Bosch jako jeden z dwóch producentów, który posiada własną odlewnię – Buderus, co umożliwia kontrolę jakości od samego początku powstawania tarcz hamulcowych.
Czy klocki Bosch spełniają normy ECE R90?
Klocki i szczęki hamulcowe Bosch znacznie przewyższają standardy europejskiej normy ECE-R90, która obowiązuje wszystkich producentów w Europie.
Do jakiej temperatury nagrzewają się tarcze przy hamowaniu?
Tarcze hamulcowe podczas hamowania mogą rozgrzać się nawet do 900ºC, dla przypomnienia wodę gotujemy w 100ºC
Czy trudno jest zahamować samochód?
Nowoczesne samochody dużo łatwiej rozpędzić niż wyhamować, dla przykładu do zatrzymania przeciętnego samochodu średniej klasy z 200km/h potrzeba znacznie więcej energii niż moc silnika zamontowanego. Np. aby zatrzymać Forda Focusa potrzeba ponad 400KM podczas gdy przeciętna moc silnika to ok. 100KM .
Jakie inne systemy poza ABS czy ASR produkuje Bosch?
Układy hamulcowe to nie tylko części mechaniczne takie jak klocki, tarcze czy szczeki hamulcowe. Coraz większe znaczenie odgrywają elektroniczne systemy podnoszące bezpieczeństwo czynne takie jak ABS, ESP czy najbardziej zaawansowane PSS i CAPS, których wynalazcą także jest Bosch.
- PSS (Predictive Safety Systems), który na bieżąco kontroluje sytuację i w razie wykrycia podwyższonego ryzyka kolizji ostrzega kierowcę, a jeżeli to nie przyniesie pożądanego efektu jest w stanie nawet zatrzymać pojazd
- CAPS (Combined Active & Passive Safety) to najbardziej rozwinięty obejmujący wiele komponentów system kontrolujący na bieżąco sytuację oraz położenie pojazdu tak, aby w sytuacji zagrożenia zminimalizować ryzyko obrażeń podróżujących. Nadzoruje on pracę wszystkich podzespołów takich jak poduszka powietrzna, pasy, lub fotel, który zostaje ustawiony w takim położeniu, aby zminimalizować obrażenia pasażerów w razie kolizji.
Historia
1927 - Bosch rozpoczyna produkcję belgijskiego serwohamulca Dewandre'a. W samochodach dominują wówczas hamulce bębnowe, często tylko na jednej osi.
Lata 1950 - zaczynają popularyzować się szybkie w działaniu hamulce tarczowe.
1964 - ruszają prace nad układem zapobiegającym blokowaniu się kół przy hamowaniu.
1978 - rozpoczyna się produkcja seryjna ABS.
1986 - wyprodukowano milionowy układ ABS.
1987 - rusza produkcja ASR, zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu.
1992 - 10 milionów wyprodukowanych układów ABS.
1994 - debiutuje ABS do motocykli.
1995 - debiutuje elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP.
1999 - 50 milionów wyprodukowanych układów ABS.
2003 - 100 milionów wyprodukowanych układów ABS.
2008 - ESP ze zintegrowanymi czujnikami przyspieszeń. ABS obchodzi 30 rocznicę rozpoczęcia produkcji seryjnej.
2010 - powstaje najmniejszy i najlżejszy na świecie układ ABS do motocykli.
Źródło: http://pl.bosch-automotive.com/pl/parts/parts_and_accessories/service_parts_1/brakes_1/ciekawostki/ciekawostki1