Zadanie oleju silnikowego
- Minimalizacja zużycia mechanicznego i tarcia
- Odprowadzanie ciepła
- Uszczelnianie i ochrona przed korozją
Zadanie filtra oleju
- Ochrona silnika przed zanieczyszczeniami w oleju
Regularnie wymieniaj filtr oleju
Filtr oleju należy wymieniać regularnie, zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Tylko takie postępowanie zapewnia wysoką trwałość silnika. "Oszczędność" na wymianie filtrów może wiązać się z uszkodzeniem i remontem silnika. Koszt takiej naprawy wielokrotnie przekracza cenę zakupu filtra.
Następstwa braku wymiany i zapchania filtra
- Przedwczesne zużycie mechaniczne silnika łącznie z ryzykiem jego awarii lub uszkodzenia
- Spadek mocy silnika
- Większe zużycie oleju
- Wyciek oleju
Jazda w mieście stwarza niekorzystne warunki dla oleju
W przypadku częstej jazdy na krótkich trasach i w korkach olej i filtr oleju trzeba wymieniać częściej, niż zaleca producent pojazdu. Wielokrotny rozruch zimnego silnika powoduje skraplanie się większej ilości wody oraz prowadzi do nadmiaru paliwa w mieszance paliwowej. Oznacza to, że do oleju przedostają się niespalone węglowodory oraz skroplona woda, co prowadzi do przedwczesnego starzenia się oleju. Dodatkowo, przy wysokich temperaturach silnika następuje odparowanie tych składników w obiegu oleju, co dodatkowo obniża jakość smarowania.
Budowa

Budowa filtra oleju:
1 Uszczelka
2 Gwint przyłączeniowy
3 Podwójne wywinięcie krawędzi
4 Zacisk jednokierunkowy
5 Materiał filtracyjny
6 Płaszcz ochronny
7 Stabilna obudowa filtra
8 Zawór przelewowy
A Doprowadzenie nieoczyszczonego oleju
B Filtracja oleju
C Oczyszczony olej wypływający do silnika
Źródło: http://pl.bosch-automotive.com/pl/parts/parts_and_accessories/service_parts_1/filters_1/oil_filters_1/oil_filters_1